6 tips voor effectief afvallen

6-tips-voor-effectief-afvallenIn mijn optiek heeft te zwaar zijn helemaal niets met een verkeerd eetpatroon te maken. Niet dat je niet zwaarder wordt van een verkeerd eetpatroon, maar als je alleen maar het eetpatroon en niet de oorzaak daarvan aanpakt blijft het een jo-jo-effect creëren. Die 6 tips voor effectief afvallen geeft je wat meer duidelijkheid.

Te zwaar zijn heeft meer te maken met een verkeerde stofwisseling en dat komt weer van een verkeerd leefpatroon. Of te wel de oorzaak ligt in één of meer onverwerkte belemmerende emoties uit het verleden.

Wat hebben onverwerkte emoties met afvallen te maken?

Voordat je echt met een ander eetpatroon begint is het dus zaak eerst energie te stoppen in een goed werkende stofwisseling. Tenslotte moeten je darmen het eten verteren en de afvalstoffen je lichaam laten verlaten. Als dat goed werkt, kun je pas denken aan hoe je een en ander gaat veranderen in je leefwijze.

In Nederland heeft bijna de helft van de mannen en veertig procent van de vrouwen overgewicht. In geval van overgewicht helpt vijf tot vijftien procent gewichtsvermindering de meeste gezondheidsrisico’s aanzienlijk te verkleinen.

Daar de meeste afvalmethodes praten over het eetpatroon, gaan wij het hebben over het veranderen van je emotie-level. Want niet het eetpatroon, maar jouw gevoel situatie dient de nodige aandacht.

Tip 1 Neem de tijd voor je eten

Dat is heel belangrijk omdat je daardoor eerder een verzadigd gevoel krijgt. Het verzadigingsgevoel komt pas na een kwartier in het brein terecht. Pas dan merk je dus dat je vol zit. Je kunt je dus binnen dat kwartier vol eten, zonder dat je daar het verzadigingsgevoel opmerkt.

Tip 2 Geniet van je eten

Belangrijk is wanneer je eet te genieten van die bezigheid. Neem alle tijd en aandacht en proef wat je eet. Wees dus bewust van elke hap. Ga daarbij dan ook niets anders doen dan genieten van je eten.

Tip 3 Drink een glas water vóór en na je eten

Een glas water voor en na je eten heeft twee voordelen. Ten eerst is het goed voor je verbranding van het eten en ten tweede geeft die twee glazen water ook een eerder verzadigingsgevoel.

Tip 4 Een lekker eetpatroon

‘Hoe eet ik zo prettig mogelijk terwijl ik afval’. Als je een eetpatroon hebt ontwikkeld waarbij lekker eten en afslanken samen gaan, dan is blijvend gewichtsverlies een koud kunstje. Het is dus van belang dat je tijd stopt in het proces en bewust bent van dat wat je eet.

Tip 5 Eet niet te weinig

Als je te weinig eet, komen er veel stresshormonen vrij zoals cortisol. Deze hormonen zijn ongezond omdat ze je weerstand en je geheugen verminderen. Vooral een goed ontbijt is belangrijk om de hoeveelheid stresshormonen tegen te gaan.

Tip 6 Laat stress varen

Ongezonde voeding geeft ook stress, namelijk: lichamelijke stress. Vooral ongezonde vetten kunnen het ons lichaam onnodig moeilijk maken: De vetten uit zonnebloemolie worden omgezet in een hormoon (prostaglandine) dat de weerstand hard aan het werk zet.
Niet alleen onverwerkte emoties zijn dus stressvol, ook ongezond eten kunnen die stressgevoelens oproepen.

Maak het je lichaam niet al te moeilijk.
effectief afvallenAuto-immuunziekten zoals m.s., reuma en diabetes type I en allergieën zijn voorbeelden van een overactief immuunsysteem. Vetzuren uit vis, walnoten en uit lijnzaad gaan de werking van een prostaglandines tegen.

Het eten van vette vis helpt het immuunsysteem te reguleren. Helaas bevatten veel vissoorten wel veel gifstoffen uit de vervuilde zee.
Eet daarom niet meer dan één á twee keer per week zalm, makreel of haring, en eet bij voorkeur vette vissoorten die relatief weinig gifsoorten bevatten (haring en sardine).

Wil je meer weten over onze aanpak over Anders Afvallen i.c.m. onverwerkte emoties?
Wil je meer informatie dan deze 6 tips voor effectief afvallen? Neem dan contact met ons op.
We praten dan niet over voedingsadviezen, maar over je oude onverwerkte emoties die de stofwisseling op het verkeerder been hebben gezet.

6 tips voor effectief afvallen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *